05-03-10

Heerlijk smullen week 2

Lieve mama’s en papa’s,


Onze restaurantweekjes zitten erop. Wat leerden we veel bij…
Deze week zijn we gestart met het boek “Olifantensoep”. De muizen wilden olifantensoep maken. Daarvoor hadden ze tomaten, wortelen, uien, komkommers, zelfs aardbeien, … en uiteraard een olifant nodig. Ze schrobden de olifant eerst mooi en dan in de reuzenpan. De olifant vond het allemaal fijn… totdat… de muizen het vuur onder de pan aan staken!!!! Dat werd de olifant véééééél te warm. Hij sprong uit de pan en rende weg. Toen hij afgekoeld was en de pan vol met koud water was, maakten de muizen er een zwembad van… en de olifant… die mocht meespelen. De muizen gleden van zijn slurf zoals op een echte glijbaan.

We werkten nog ijverig door aan onze placemat. We moesten alles nog op de juiste plaats kleven…geen makkie… vork links, bord in het midden, lepel en mes rechts en de beker bovenaan rechts. Nadien stak juf al onze placemats tussen een plastiekje en door het lamineermachine. Nu kan de placemat wel tegen een stootje!!!!

Een echte kok draagt een koksmuts, dus wij maakten er ook één. We kleefden figuurtjes op een witte band volgens een bepaald patroon. Dat patroon volgden we over de hele band. (vb: hartje, boom, cirkel, vierkant,… hartje, boom, cirkel vierkant,…)

Bij het opruimen hadden we veel werk met alle messen, vorken, lepels, vorken, bekers,… noem maar op. We sorteerden ze allemaal en telden ze. We maakten er evenveel van zodat iedereen 1 mes, 1 vork, 1 lepel, 1 bord en 1 beker had.

We lazen ook nog het verhaal over een ober van niks. Dat was dus een ober die er niets van bakte. Het was zo erg dat al zijn koks en gasten uit het restaurant gingen lopen. Hij bleef helemaal alleen achter. Gelukkig hielp een meisje hem… zij had zo een grandioos idee dat het restaurant terug vol zat en de ober reuzeblij maakte.

We speelden ook een fotospel. Daarop stonden verschillende posities van borden, bekers, messen, vorken, lepels,… afgebeeld. Wij moesten deze naleggen met de echte borden, bekers en bestekken. Niet gemakkelijk, want je kon niet altijd alles helemaal zien.

Volgende week gaan we eens kijken hoe iedereen naar school komt en wat we op straat allemaal tegenkomen… VERKEER EN VERVOER.

Op vrijdag doen we een parcours met verkeerslichten en verkeersborden op de speelplaats. Iedereen mag op VRIJDAG 12 maart een FIETS, STEP, … (iets op wieltjes) MEE NAAR SCHOOL BRENGEN.

Prettig weekend
Lieve groetjes
*** Woutje en juf Mieke ***

17:51 Gepost door Juf Aniek in Thema's | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Streefwoordenschat Vrijdag was Maëlle het gelukigste kind ter wereld als ik haar vertelde dat ze ook huiswerk had. Ik vertelde dat ze de streefwoordenschat goed moest kennen. Vrijdag begon ze onmiddellijk al de tekeningen te benoemen...Nu had zij ook eens huiswerk zoals haar grote zus.
Zaterdag kwam ze ons al om 6 uur wakker maken omdat ze haar huiwerk wou maken en ze wou weten of ze de tekeningen mocht inkleuren! Zondag was het iets later ... maar haar eerste vraag was toch of we met haar haar huiswerk wilden herhalen.
In ieder geval was het een heel leuk idee om die woordenschat mee te geven... want enkele woordjes vielen niet mee (het kookvuur, de spons, de zeef en nog enkele). Mag nog gedaan worden!
Groetjes,
Nathalie

Gepost door: Mama Maëlle | 07-03-10

Super, dat jullie dit leuk vonden! Geen ramp hoor als niet alles perfect gekend is...
Het is inderdaad de bedoeling dit op regelmatige basis te doen. En uiteraard mag er gekleurd worden!!!
Ik vrees dat ze het begrip "huiswerk" in het lager wel minder leuk zal vinden... hehe!!!
Ik werk aan de volgende!!!
Lieve groetjes
Mieke

Gepost door: Juf Mieke | 13-03-10

De commentaren zijn gesloten.